مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» هبلکس

هبلکس یکی از مصالح ساختمانی مدرن است که سال ها در اروپا و کشورهای صنعتی دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. هبلکس یکی از پرکاربردترین و سودمندترین مصالحی است که صنعت ساختمان سازی برای رشد خود تولید کرده است. یک نوع بتن سبک متخلخل و اسفنجی که بسیار سبک تر از مصالح ساختمانی قدیمی است و خاصیت عایق صوتی و گرمایی دارد. هبلکس‌ در اصطلاح تجاری به نوعی بتن گفته می‌شود که با هواسازی در داخل بتن، آن را سبک تر و اسفنجی تر می‌کنند و عملیات ساختمان سازی را کوتاه تر و ایمن تر می‌سازد.


در گذشته که آجر و سیمان و بلوک های سیمانی و... برای ساخت یک ساختمان به کار می‌رفته است، ساختمان ها پر از سر و صدا و خطرات احتمالی بوده اند. اما با ظهور مصالح جدید و مدرنی مانند هبلکس‌، صنعت ساختمان سازی توانست ساختمان هایی ایمن، کم سر و صدا و با کمترین میزان اتلاف  انرژی را تولید کند.


اتلاف انرژی در ساختمان های قدیمی

خانه های قدیمی سازی که با آجر و سیمان ساخته شده اند، همواره با یک معضل اساسی به نام اتلاف انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند. بخاری و شوفاژ تا انتها روشن است، درزهای پنجره گرفته شده است، ساختمان های کناری نیز در کنار دیوارهای اصلی اتاق‌ها قرار دارند، اما به محض این که دمای سیستم های گرمایشی را پایین می‌آوریم، ساختمان شروع به سرد شدن می‌کند. این مصالح ساختمانی قدیمی، توانایی زیادی در حفظ گرما و سرما در داخل خود ندارند و به راحتی با محیط بیرون تبادل گرمایی ایجاد می‌کنند.


هبلکس‌ این موضوع به ظاهر لاینحل را حل کرده است. هبلکس اولین بار در کشور سوئد، یکی از سردترین کشورهای دنیا، مورد استفاده قرار گرفته است. تا قبل از ابداع هبلکس، ساختمان ها در سوئد توسط چوب درختان ساخته می‌شده است و با روغنکاری و عایق کاری این چوب ها، سعی در نگه داری گرمای داخلی ساختمان می‌کرده اند. با گذشت زمان، منابع طبیعی سوئد و کشورهای اسکاندیناوی با آسیب جدی مواجه شدند. ساختمان های بتنی نیز با این که محکم و پایدار بودند، اما باز هم این ایراد به این ساختمان ها وارد بود. ساختمان های بتنی بسیار سنگین تر از ساختمان های آجری و ساختمان های چوبی بودند و ساخت آنها هزینه بر و زمان بر بوده اند. کما این که در هنگام بلایایی طبیعی مانند سیل و زلزله، به علت وزن زیادی که داشتند، امکان فروریختن کل ساختمان بالا می‌رفته است.


ابداع هبلکس‌ در سوئد، تحولی نو در ساختمان سازی ایجاد کرد. ساختمان هایی که با هبلکس ساخته می‌شوند، بسیار سبک و مقاوم هستند. سبک بودن یک ساختمان باعث می‌شود که در هنگام بلایای طبیعی مانند زلزله، ساختمان فشار کمتری به پایه و ستون های خود بیاورد و تحمل یک فشار بیرونی، استهلاک کمتری به ساختمان وارد کند. در نتیجه ساختمان فرو نمی ریزد و دیوارها به راحتی خراب نمی شوند.

 

هبلکس و صرفه جویی در انرژی

هبلکس بر پایه ماده «سیلیس» ساخته شده است. همین ماده است که باعث شده هبلکس‌ یک عایق حرارتی بسیار قوی باشد. به طوری که حتی در آتش سوزی ها و حریق ها، مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد و باعث می‌شود که حریق از یک اتاق به بخش های دیگر ساختمان سرایت نکند. به طوری که حتی دیوارهای اتاق در حال اشتعال، به قدری گرم نمی شوند که مواد قابل اشتعال اتاق بغلی از جمله چوب، کاغذ، کتاب، پرده، فرش و دیگر مواد، اتش بگیرند.


همین موضوع در مقیاسی پایین تر مانند انتقال گرما و حرارت بیرون ساختمان در تابستان و گرمای درون ساختمان در زمستان، به راحتی از دیوارها عبور نمی کند. بنابراین میزان سرمایی که در داخل ساختمان در فصل های گرم سال احساس می‌شود، بسیار بیشتر از دیگر ساختمان های ساخته شده از بتن یا آجر است. همین نکته در مورد فصل های سرد سال نیز وجود دارد. اگر برای مدتی طولانی، خانه ساخته شده از هبلکس‌ را ترک کرده باشید، در کوتاه ترین زمان ممکن، ساختمان گرم خواهد شد و به اصطلاح هوا خواهد گرفت.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده